تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

مشی انتخاباتی

  • کد خبر: ۲۱۴۵۵۳
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
مشی انتخاباتی
از امام‌سجاد (ع) رساله‌ای به نام «رساله حقوق» به‌جا مانده است که جزءبه‌جزء حق‌وحقوق اعضا و جوارح بشری را بیان می‌کند و از زیباترین و دقیق‌ترین متون دینی ماست.

یکی از کلمات مقدس، کلیدی و پرکاربرد در معارف دینی ما، کلمه «حق» است که به هرچه درست است و همچنین به راه درست، گفته می‌شود. این واژه حتی گاهی درباره خود خداوند تعالی به‌کار می‌رود و به او «حضرت حق» می‌گویند. از امام‌سجاد (ع) رساله‌ای به نام «رساله حقوق» به‌جا مانده است که جزءبه‌جزء حق‌وحقوق اعضا و جوارح بشری را بیان می‌کند و از زیباترین و دقیق‌ترین متون دینی ماست.
در بخشی از این رساله آمده است:

امام‌سجاد (ع) حق «پا» را چنین بیان فرموده‌اند‌: «وَ أَمَّا حَقُّ رِجْلَیْکَ فَأَنْ لَا تَمْشِیَ بِهِمَا إِلَى مَا لَا یَحِلُّ لَکَ وَ لَا تَجْعَلَهَا مَطِیَّتَکَ فِی الطَّرِیقِ الْمُسْتَخِفَّهِ بِأَهْلِهَا فِیهَا فَإِنَّهَا حَامِلَتُکَ وَ سَالِکَهٌ بِکَ مَسْلَکَ الدِّینِ وَ السَّبْقِ لَکَ وَ لا قُوَّه إِلَّا بِاللَّهِ: و، اما حق پا‌های تو این است که با آن‌ها در مسیری که حلال نیست، حرکت نکنی و آن‌ها پیمایشگر تو نباشند در مسیری که پیماینده‌های خود را پست و خوار می‌کند، پس (بدان که) همانا پا‌های تو، تو را حمل می‌کند و تو را در مسیر دین و پیشرفت، حرکت می‌دهد» (تحف‌‏العقول، ص ۲۵۵).

پا و مشی و حرکت کردن، یک معنای ظاهری دارد که برای همه ما آشکار است و یک معنای کنایی دارد که تمام زندگی ما را دربر می‌گیرد و خط‌مشی افراد در زندگی، تمام زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. امام‌سجاد (ع) در این بخش از رساله حقوق، می‌فرمایند نباید در زندگی به‌سمتی بروی که برای تو حلال نیست و نباید مسیری را انتخاب کنی که موجب خواری تو بشود و نکته جالب‌تر آن است که می‌فرمایند مشی تو باید در مسیر دین و موجب پیشرفت باشد. این روزها، اما در فضای انتخابات، دوباره می‌توان نگاهی به این جملات انداخت و باتوجه‌به فضای موجود، این حقوق را بیان کرد که زبان تو باید جز حق را نگوید و پای تو باید جز طریق حق را نپوید.

بیشتر مراجع از باب تقویت نظام برآمده از دین و جلوگیری از تضعیف آن و حرکت در مسیر اصلاح امور، شرکت در انتخابات را جزو مسئولیت‌های دینی و عملی واجب می‌دانند.

سؤال شده است که آیا شرکت در انتخابات جمهوری‌اسلامی ایران، واجب عینی است یا کفایی؟
آیات عظام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای و حضرت مکارم‌شیرازی در پاسخ فرموده‌اند: «واجب عینی است».

دیگر اینکه آیا خارج شدن زن از منزل برای شرکت در انتخابات، بدون اجازه شوهر، جایز است؟
آیات عظام خامنه‌ای و مکارم‌شیرازی پاسخ داده‌اند: «شرکت در انتخابات بر همگان واجب عینی است و نیازی به اجازه شوهر نیست».
نکته دیگری که در این میان مهم است، حفظ خط و مرز‌های دینی و اخلاقی است.

سؤال شده است که آیا افشای عملکرد منفی سیاسی و اقتصادی نامزد‌های انتخاباتی برای روشنگری مردم، جایز است؟
آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی و مکارم‌شیرازی در پاسخ فرموده‌اند: «بیان ضوابط و شرایط و نقد برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد».

اما در بخش دیگری از بیان امام‌سجاد (ع) آمده است این مشی اجتماعی تو که همراه با دغدغه دینی دارد انجام می‌شود، باید به‌سمت پیشرفت باشد؛ یعنی باید طوری عمل کنی که ضمن آنکه همین مشارکت تو راهگشای امور سیاسی مسلمانان است، شخصی را انتخاب کنی که صلاحیت‌های لازم را داشته باشد و بتواند در مقام مدنظر، وظایف دینی و اجتماعی خود را به‌خوبی انجام بدهد.

از خداوند بزرگ می‌خواهیم همه ما را از پیروان حقیقی اهل‌بیت (ع) و اهل رعایت حقوق و انجام وظایف دینی قرار بدهد. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->